Tworzysz samodzielnie świeczki, mydła, a może szyjesz? Chcesz, aby twoja pasja stała się Twoją pracą? Z tego artykułu dowiesz się, jak i gdzie najlepiej sprzedawać swoje rękodzieła. To świetny pomysł na biznes w dobie internetu, ponieważ klientów możesz znaleźć w całej Polsce, Europie i świecie.

Obecnie wielu ludzi woli kupić własnoręcznie robione produkty od małych firm i osób prywatnych, ponieważ są one unikalne i wyjątkowe. Jeśli tworzysz właśnie takie rzeczy, niezależnie co to jest, jest duża szansa, że znajdziesz niszę i odbiorców.

Jak sprzedawać handmade?

Jeśli wytwarzane przez Ciebie produkty uważasz za dobre jakościowo, przydatne i ładne, warto pomyśleć nad rynkiem zbytu i spieniężeniem ich. W świecie, gdzie prawie wszystko można załatwić przez internet, nie musisz stać na straganie i czekać, aż kogoś zainteresujesz. Jest wiele platform i miejsc, w których łatwo można wystawić swoje produkty, zwłaszcza jeśli jesteś początkujący i nie wiesz, czy chcesz inwestować we własną stronę i sklep.

Platformy aukcyjne

To idealne rozwiązanie na początku drogi. Wielu twórców sprzedaje swoje rękodzieła na Allegro (jednak dobrze widziane jest posiadanie firmy), eBayu, OLX (tutaj raczej wystawiane produkty powinny być w niskich cenach) czy Amazonie. Możesz spróbować wystawić swoje towary na lokalnych serwisach, by zwiększyć szansę na powodzenie transakcji. Jeśli nie masz jeszcze przygotowanych wielkich ilości, możesz wystawić zdjęcia swoich produktów DIY na wielu portalach, warto jednak wtedy trzymać rękę na pulsie, by nie okazało się, że kilka osób kupiło tę samą rzecz. Wymienione portale mają często niezbyt wysoką marżę, a kwestia przesyłki to coś, co można ustalić w ustawieniach aukcji.

Portale dla rękodzielników

Dedykowane strony i sklepy, na których możesz wystawić swoje produkty, to dobre rozwiązanie, gdy nie wiesz, czy umiesz dotrzeć do swojej grupy odbiorców. Niestety, serwisy takie jak Pakamera, Etsy czy Decobazaar mają wysokie marże, stanowiące często 10-40%. Mimo to wielu twórców decyduje się na takie strony, ponieważ zrzeszają one osoby zainteresowane daną kategorią, co pomaga przy budowaniu społeczności klientów.

Social media

Warto wykorzystać media społecznościowe do handlu rękodziełem. Możesz założyć swoją stronę, wypromować się na Facebooku czy Instagramie (co jest bardzo ważne dla małej, detalicznej sprzedaży) i sprzedawać swoje rzeczy w wiadomościach prywatnych. Od kilku lat dostępna jest również funkcja Facebook Marketplace, która umożliwia podłączenie do fanpage’a swoich ofert sprzedażowych. Dobrym rozwiązaniem jest również dołączenie do dedykowanych grup na Facebooku, gdzie można poradzić się co do poszukiwań klientów, jak i po prostu sprzedawać swoje produkty.

Własna strona internetowa/sklep

To rozwiązanie głównie dla osób, które są gotowe założyć własną działalność gospodarczą i mają pieniądze na początkowe inwestycje. Domena, serwer, zbudowanie strony (jeśli nie umiesz tego robić) i oprogramowania odpowiedniego do sklepu może kosztować kilka tysięcy złotych. Wymaga to zarejestrowanej firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jak również dopełnienia wszelkich formalności związanych z podatkami i ubezpieczeniem.

Sprzedaż rękodzieła bez firmy

Obecnie prawo można zarabiać bez zarejestrowanej działalności gospodarczej, jednak miesięczne przychody muszą stanowić maksymalnie 50% minimalnego wynagrodzenia. W 2021 wynosi ono 2800 zł, dlatego, jeśli zarabiasz na swoim rękodziele mniej niż 1400 zł miesięcznie, nie musisz posiadać firmy.

Wysyłanie towarów DIY

Na początku warto zdać sobie sprawę, jak musimy zorganizować przesyłkę. Jeśli tworzymy delikatne, szklane produkty, ważne jest staranne i bezpieczne zapakowanie. Jeśli ceny pojedynczych paczek wydają Ci się kosmiczne i nieadekwatne do twoich zysków, dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z firmą kurierską na stałe, np. Inpost, DHL, UPS. Jeśli potrzebujesz wielu metod wysyłki i nie wiesz, która najbardziej się opłaca, warto skorzystać z brokera kurierskiego, takiego jak Apaczka czy Furgonetka, co ułatwi wysyłkę towarów, jeśli nie wytwarzasz swoich towarów hurtowo i nie wiesz, czy umowa z jednym przewoźnikiem okaże się opłacalna.

Poprzedni artykułCzy ponton trzeba rejestrować? Jak i gdzie zarejestrować ponton

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj